zaterdag 31 december 2011

Gelukkig nieuwjaar

Terwijl de grijze wolken de nieuwjaarsnacht
in ras tempo doen toesnellen
En de wereld onder mij zijn best doet de schrik
in mijn hart te slaan
Slaapt de zwart witte kater naast mij
Vol dromen over, ongetwijfeld, eten en verre tochten
Mijn oren gaan naar zijn gesnurk
Terwijl mijn ogen terug kijken
Zich af en toe vullen met de bittere tranen die elk volwassen leven
Meebrengt
Huil ik voor hem, die niet, nooit, krijgt wat hij zo verlangt
Huil ik voor haar, die vecht maar nooit lijkt te winnen
Huil ik voor hen die trachten, en niet weten wat zij moeten
Glimlach ik om hem, die mijn wangen kietelt met zijn baard
Glimlach ik om haar, die nooit verslagen scherp de wereld hakt
Glimlach ik om hen die steeds mijn dagen kleuren
Ik zou de uren af kunnen tellen
Tot de klok met zijn laatste klanken de nacht kleurt
En men met kilo's tegelijk de dertiende maand en het kruit verschiet
Ik kan terug kijken en weemoedig mij verzuchten nooit meer 31 te zullen zijn
Kan ik zeggen dat het nieuwe jaar mij gelukkig gaat maken,
Maar geen jaar maakt mij gelukkig
En geluk stel ik mij niet langer ten doel
Immers gelukkig zijn is niet wat ik wil worden
De voorwaarden aan ik scheppen
De omgeving moet er zijn
Maar zelfs de bittere tranen van het geweeste jaar
Smaakten af en toe zoet van geluk
Dus prijs ik mij
Een mens te zijn die geluk ziet waar het is
En niet langer hoef te zoeken daar waar het zijn kan
Ik wikkel mij in zijn armen en droom met de poes de wereld rond
Gelukkig jaar welke getal het ook hebben mag.

Hip

Geen opmerkingen: