vrijdag 19 augustus 2011

Het nieuws

Mijn ogen zijn open,
zo veel is zeker
wat ik zie,
durf ik in twijfel te trekken
Omdat het beeld op mijn netvlies
niet lijkt op het beeld in mijn hoofd
Niet mooier perse
of lelijker
anders dat wel
en rafeliger
Zonder grenzen maar toch
zo eindig door de uitzichtloosheid
van het alles
Zo graag zou ik mijn ogen sluiten
omdat ik zeker zou weten
dat wat ik dan zag
als droom
of nachtmerrie bestempeld zou mogen worden
en in die idioterie van het geheel
zou ik waarheid vinden die ik zou begrijpen
Maar met mijn ogen open
wijd open
zie ik
waarheden, of geschetste waarheden
in een waas van leugens
maar daarom niet minder waar
En is er geen ruimte
voor de mooie dromen die de nachtmerries overspoelen
als het allemaal te zwaar wordt
Mijn ogen zijn open,
wijd open en mijn blik dwaalt af
naar mijn eigen wereld
die, hoewel niet mooi,
of gaaf
wel duidelijker is
en die ik
met open ogen durf aan te kijken.

Jip

Geen opmerkingen: