maandag 7 januari 2008

De toppen van geluk

De toppen zijn buiten mijn bereik
Ik zie ze wel
ik kom er niet
ik kan klimmen wat ik wil
maar als ik hoger kom
val ik tegen wil en dank
steeds weer naar benee
net alsof iemand trekt
of duwt
net alsof de top iets is
wat enkel weggelegd is
voor de mensen die
voor het geluk geboren zijn
of die het afdwingen
De toppen zijn buiten mijn bereik
ik hoor ze wel
maar ik versta ze niet
ik kan luisteren wat ik wil
maar als ik het bijna versta
komt er ruis
alsof iemand spreekt
of gilt
net alsof de top iets is
wat enkel weggelegd is
voor de mensen die
het geluk in de schoot krijgen
of het opzoeken
De toppen zijn buiten mijn bereik
de dalen ken ik goed
net alsof iemand zegt
blijf jij maar hier
hier waar je het kent
daar waar het veilig is
daar waar het zeker is
Maar als mijn tranen laten de dalen
meer dan vol stromen
overstromen
Zodat de toppen niet meer dan puntjes zijn
in mijn oceaan en ik
bovenop trots ga staan
en denk dat de toppen weggelegd zijn
voor mensen
die geluk verdienen

Jip

Geen opmerkingen: