donderdag 6 oktober 2011

Wolken

Alsof ze weten dat ze onderdeel
van een compleet Hollands schilderij zullen worden
Trekken ze aan mijn blikveld voorbij
Grijs, met geel verlichte randen
Witte vlekken die er met te grote kwasten
rommelig op uitgesmeerd lijken te worden
Traag glijden ze langs
achter de grote boom die al jaren het uitzicht uit mijn raam
in tweeën deelt
zonder wezenlijk verschil tussen links of rechts te maken
Het lijkt een traag toneelstuk met dikke wollen schapen
die veranderen in jagende wolven na het passeren van de boom
om vervolgens boven de volgende daken
zich te vermommen als paarden en rennend vee
Terwijl de tijd verstrijkt en de randen
van lichtgeel omkleuren tot  oranje
wat ze een angstaanjagende felheid mee lijkt te geven
Vluchten de vriendelijke schapen en lome wolven
steeds sneller de deelbare boom voorbij
Ik besef dat mijn perseptie van tijd
aangepast moet worden aan de kracht van de wind
En als zijn uiteengeblazen een vaal blauwe lucht laten zien
waarin het rood en geel zich in oranje achter de huizen verschuilen zal
Waarna de nacht ze  kleuren geeft
die enkel afgifte zijn van gemaakt kunstlicht en de weerkaatsing
van zon op maan
leg ik mijn hoofd te rusten
Op mijn eigen wolk.

Jip

Geen opmerkingen: