donderdag 20 oktober 2011

Je was niet





Jij was niet wat ik hoopt dat jij zou zijn
Zou worden
Zou kunnen zijn of worden
Je was niet van waar ik droomde

Je was wat ik vreesde dat je zou zijn
Zou worden
Zou kunnen zijn of worden
Je was waar ik van droomde


Ik heb je gevreesd als ik je hoorde
Nachtenlang heb je me geplaagd
En zodra mijn ogen open gingen
Bleken je streken niet met de nacht te zijn gegaan
Werden je woorden die in mijn hoofd nog afgezwakt werden
Door mijn eigen beschaving
Zoveel harder
en werd jouw drumsolo wederom een soloconcert

Ik heb je bewonderd als ik naar je keek
Jouw manier van het kleuren van emoties
Was prachtiger dan een schildering van welk kunstenaar
Vol ontzag stond ik aan de zijlijn terwijl jij woorden breidde
zinnen met onverwachte wendingen
Waarbij ik het begin en einde nooit kon koppelen
En dus geen deelgenoot werd van jou verhaal
Maar onderwerp en toeschouwer
Van een tragikomisch schouwspel met een happy end
Wat zou eindigen in eindeloze rust

Ik heb je gehaat als ik wakker lag
Verstoord uit de dromen die ik nodig had om adem te halen
Gejaagd uit de veiligheid van mijn eigen zijn en ik
Verdrongen uit de ritmes van mijn eigen hart en denken
En waar mijn woorden altijd gedraaid werden zodat ik niet eens
de klank meer kon herkennen
Waarna jij glimlachend of boos
Het slachtoffer leek te zijn van mijn onnozelheid en inzetloosheid
Om daarna vol drama je onbegrip te ventileren in een stom van ontzet
En alles kapot achter liet.

Je was wat ik vreesde dat je zou zijn
Zou worden
Zou kunnen zijn of worden
Je was waar ik van droomde

Jij was niet wat ik hoopt dat jij zou zijn
Zou worden
Zou kunnen zijn of worden
Je was niet van waar ik droomde

Jip

Geen opmerkingen: